Dry Needling

Dry Needling is een therapie vorm die gebruikt maakt van kleine dunne naaldjes. Deze naaldjes worden in de verharde spier geprikt. Hierdoor kan de fysiotherapeut een spier snel laten ontspannen. Verhardingen in een spier kunnen ontstaan door triggerpoints ook wel spierknopen genoemd. Deze spierknopen of triggerpoint geven de pijn in de spier. Maar kunnen ook pijn geven op een andere plaats. Door de triggerpoints aan te prikken, kunnen de triggerpoints en de spier veel beter ontspannen en zal ook de uitstralende pijn minder worden. Meestal is de spier direct na de behandeling al ontspannen maar blijft de behandelde spier nog we een beetje gevoelig na de behandeling.

Dry Needling geeft direct verlichting. Wij raden wel aan om Dry Needling in combinatie te doen met oefentherapie of manuele therapie voor een langer effect.

7 voordelen van Dry Needling:

• Snel een ontspannen spier
  • Korter behandel traject
  • Kan op plaatsen behandelen waar vingers niet bij kunnen.
  • Vermindering van pijn in en rond de spier
  • Kracht verbetering- bewegen is sneller mogelijk
  • Werkt goed bij uitstralende pijn vanuit de spier

Hoe gaat Dry Needling in zijn werk.

Voordat we beginnen met de behandeling, wordt de beste plek opgezocht waar de meeste spanning en pijn zit. Daarna wordt het naaldje geplaats met behulp van een plastic buisje, dit buisje is iets korter waardoor de therapeut met gemak en snel het naaldje op de plaats tikt. Omdat dit snel gebeurt voel je hier niet veel van. Het buisje wordt verwijderd en de fysiotherapeut gaat de spierknoop/triggerpoint opzoeken. Als de triggerpoint gevonden is kan de spier een reactie geven, het voelt alsof de spier schrikt. De behandeling wordt niet als zeer pijnlijk ervaren, wel geeft het een vervelend gevoel, als ‘’zwaar’’, ‘’loom’’, ‘’branderig’’ gevoel.

Dry Needling is effectief gebleken bij het verlichten van aandoeningen zoals:

• Pijn in de rug
  • Schouder klachten
  • Tenniselleboog
  • Hoofdpijn klachten
  • Peesklachten
  • Sport gerelateerde blessures
Dry Needling 3
Dry Needling 4

Je kan ons ook bellen via: 06 5702 2962

Dry Needling 5

Rianne Pennings

Fysiotherapeut.

Manueel therapeut MSc Praktijkhouder

Direct contact

Bel ons via: 06 5702 2962 of maak direct online een afspraak via de website.

Met Spoed hulp nodig?

Heb je acuut klachten of een blessure opgelopen? Wil je direct advies en informatie?